Jeg tror, der er mange personer, som ikke jævnligt kontrollere de transaktioner, som sker på deres bank konti. Jeg kan kun anbefale, at det er noget, man gør til en rutine for der kan ske fejl, og der sker også fejl.

Ingen grund til panik, men omtanke. Her er en historie fra det virkelige liv.

En person skal have udbetalt 2.300,- kroner, som sker via en betalings automat i en butik via kontaktløs betaling med sit fysiske visa/dankort. Udbetalingen foregår på normal vis, betalingsterminalen gør ikke noget unormalt og kasse systemet laver udbetalingen på de 2.300,- og betalingsterminalen laver en kvittering på minus 2.300,- kroner, som ses her:

2021-09-23 14:10 CET

RETUR DKK 2300,00
———-
Dankort
Kontaktløs
XXXX XXXX XXXX 4123
TERM: 00136058-287741
NETS A/S
5379466
K@5 NETS NR:0005379466
ATC:00260 AED:000000
AID: A0000001214711
PSAM: 5374978-0000410548
ARC: STATUS:
REF:287741 AUTORISERET
FORRETNINGENS NOTA

Men på personens bank konto er der sket noget mere. Der er nemlig først indsat 2.300, derefter trækkes de 2.300 igen, og til slut i samme transaktion indsættes de 2.300,- 2 gange.
For personen er det jo slet ikke så skidt, han har fået 4.600,- kroner indbetalt.

Det kunne dog lige så nemt have været den modsatte vej, at personen var trukket det dobbelte beløb.

NETs svar på dette er følgende:
Vi kan godt se det så lidt forkert ud, men mener ikke det er kassen eller terminalen der havde fejlet, men forbindelsen var mistet kort.
Ang. Med at de 2300 kr der skal føres tilbage til konto så afstemningen passer skulle i bare ringe ind på 44892400.
Så ser ud til det har være et meget kort netværks svigt der har gjort det.

Ovenstående svar kom fra NETs indenfor 1 time, hvilket for mig til at tro, det ikke er første gang, ej heller sidste gang, de oplever denne problem stilling.
Bankernes systemer fejler også engang imellem.

Categories:

Tags:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.